سؤالات زیادی مطرح شده است در ارتباط با اینکه یک گلخانه با متراژ x چقدر گرما احتیاج دارد یا این مساحت از گلخانه چه تعداد هیتر لازم دارد؟ در این مقاله قصد داریم یک فرمول ساده را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن بتوانید، از این به بعد خودتان مقدار گرمای لازم برای گلخانه‌تان را محاسبه کنید.

ابتدا باید دو سری پارامتر را در نظر بگیرید:

  • پارامترهای داخل گلخانه: که بستگی به نوع گیاه و کشت شما دارد.
  • پارامترهای بیرون گلخانه: به شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که گلخانه در آنجا احداث شده است بستگی دارد.

برای محاسبه مقدار گرما، مقادیری از پارامترهای داخل و بیرون گلخانه را نیاز داریم که در زیر به آنها اشاره شده است:  

  • سطح مقطع پوشش: یعنی سطح مقطع کل پوشش گلخانه که از آنجا هدر رفت گرما را داریم.
  • مقدار OPT: اگر گیاه کشت شده برای شما مهم است و می‌خواهید یک دمای ایده‌آل داشته باشد باید مقدار OPT را در نظر بگیرید.
  • مقدار Min: اگر شما فقط قصد دارید که گیاه را از سرمازدگی حفظ کنید باید مقدار Min را در نظر بگیرید.

محاسبه دقیق سیستم گرمایشی گلخانه با استفاده از دمای OPT

با داشتن مقادیر این پارامترها به همراه حداقل دمای بیرون و جای‌گذاری در فرمول زیر شما می‌توانید به‌راحتی گرمایی که نیاز دارید را محاسبه کنید.

نیاز گرمایی =(min خارج – min داخل/opt)*سطح مقطع پوشش

خب الان با یک مثال ساده نحوه محاسبه را بیان می‌کنیم تا کاملاً متوجه شوید:  

  • در اینجا ما حداقل دمای بیرون و دمای بهینه برای کشت را به ترتیب ۱۲- و ۲۰ درجه سانتی‌گراد در نظر گرفتیم.
  • دمای OPT از اختلاف مقدار دمای OPT داخل گلخانه با حداقل دمای بیرون به دست می‌آید که در اینجا مقدار دمای اپتیمم ۳۲ می‌شود.
  • سطح مقطع پوشش برای ۱۰۰۰ متر گلخانه را ۱۶۵۰ متر مربع در نظر می‌گیریم.

حداقل دمای بیرون = ۱۲-

دمای بهینه کشت = ۲۰

سطح مقطع پوشش= ۱۶۵۰

OPT= ۳۲

با توجه به داده‌های بالا مقادیر را در فرمول جای‌گذاری می‌کنیم تا به پاسخ نهایی برسیم.

۲۲۰۰۰۰ = ۴/۲* (۳۲)*۱۶۵۰

به این ترتیب مقدار سطح مقطع پوشش ضرب در دمای اپتیمم و ضرب در عدد ثابت ۴.۲ می‌شود که حاصل این عبارت ۲۲۰۰۰۰ کیلوکالری می‌شود.

۲۲۰۰۰۰ کیلوکالری دقیقاً مقدار گرمایی هست که شما برای هزار متر گلخانه احتیاج دارید (به این نکته توجه کنید که عدد ۲۲۰۰۰۰ کیلوکالری برای ۱۰۰۰ متر گلخانه با توجه به حداقل دمای منطقه، سطح مقطع پوشش گلخانه که ما در اینجا به طور فرضی ۱۶۵۰ متر مربع در نظرگرفتیم و یکسری پارامترهای دیگر به دست آمد. در واقع برای هر گلخانه ۱۰۰۰ متری این عدد ثابت نیست و بسته به منطقه، پارامترهای داخل و بیرون گلخانه و سطح مقطع گلخانه شما متفاوت می‌باشد. تمام مقادیر بیان شده در این مقاله فرضی می‌باشد و در جهت درک بهتر شما بیان شده است).

در فرمول بالا مقدار گرمای لازم را براساس دمای OPT به دست آوردیم اگر خواستید می‌توانید مقدار گرما را به روشی که در زیر بیان می‌کنیم براساس دمای Min هم محاسبه کنید.

محاسبه دقیق سیستم گرمایشی گلخانه با استفاده از دمای Min

مشابه مثال قبل برای محاسبه نیاز به یکسری مقادیر داریم تا با جای‌گذاری آنها در فرمول به جواب نهایی برسیم. مقادیر پارامترهایی که برای محاسبه لازم داریم در زیر آورده شده است:

  • حداقل دمای بیرون را که ۱۲- درجه سانتی‌گراد در نظر گرفتیم.
  • دمای مینیمم از اختلاف دمای حداقل داخل گلخانه با حداقل دمای خارج گلخانه به دست می‌آید که در اینجا مقدار دمای مینیمم ۲۲ درجه می‌شود.
  • سطح مقطع گلخانه هم که ۱۶۵۰ متر مربع است.

          حداقل دمای بیرون = ۱۲-

          حداقل دمای بیرون = ۱۰

          سطح مقطع پوشش = ۱۶۵۰

Min= ۲۲

طبق فرمول قبل مقادیر را جای‌گذاری می‌کنیم که حاصل عبارت 150000 کیلوکالری می‌شود. این مقدار حداقل گرمایی هست که شما احتیاج دارید تا کشت تان را سرما نزند.

۱۵۰۰۰۰ = ۴/۲*(۲۲)*۱۶۵۰

همان‌طور که مشاهده کردید با استفاده از این فرمول ساده توانستیم مقدار گرمای لازم برای ۱۰۰۰ متر گلخانه را محاسبه کنیم شما هم به همین ترتیب می‌توانید مقدار گرمای لازم برای گلخانه‌تان را محاسبه کنید (تمام مقادیر بیان شده فرضی می‌باشد و جهت درک بهتر شما آورده شده است. در واقع برای هر گلخانه ۱۰۰۰ متری این عدد ثابت نیست و بسته به منطقه، پارامترهای داخل و بیرون گلخانه و سطح مقطع گلخانه شما متفاوت می‌باشد).

در تهیه هیتر برای گلخانه دو نکته را مدنظر قرار دهید

  • اگر گلخانه شما ۱۰۰۰ متر مربع بود و مقدار ۲۰۰ هزار را به دست آوردید می‌توانید به جای یک دستگاه ۲۰۰ هزار از دو دستگاه ۱۰۰ هزار استفاده کنید. دلیل آن هم این است که وقتی شما از یک دستگاه ۲۰۰ هزار استفاده می‌کنید اگر در تایمی برای دستگاه شما مشکلی پیش بیاید کل سیستم گرمایش گلخانه دچار اختلال می‌شود ولی در صورتی که از دو عدد دستگاه ۱۰۰ هزار به جای یک عدد دستگاه ۲۰۰ هزار استفاده کنید اگر یکی از سیستم‌ها دچار مشکل شود سیستم دومی هست که گرمایش گلخانه را تأمین کند و به این طریق با دو دستگاه ضریب امنیت بالا می‌رود.
  • شرکت‌ها همیشه مقدار خروجی دستگاه‌شان را بیشتر بیان می‌کنند به همین دلیل شما در زمان تهیه دستگاه برای گلخانه‌تان مقدار را کمی پایین‌تر از مقدار بیان شده توسط شرکت‌ها در نظر بگیرید.

ʼʼامیدوارم این مطلب براتون مفید

0 0 رای ها
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟
اشتراک در
اطلاع از
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x