گلخانه سازه‌ای است که برای محافظت از گیاهان حساس یا خارج از فصل در برابر سرما یا گرمای بیش از حد طراحی شده است. این سازه‌ها گیاهان را در خود جای می‌دهند و محیطی کنترل شده برای رشد آنها فراهم می‌کنند. در واقع گلخانه‌ها باغبانی را در تمام طول سال ممکن می‌سازند. به سبب توجه ویژه‌ای که امروزه نسبت به این سبک از پرورش گیاه شده، هزینه ساخت گلخانه به یکی از سؤالات پرتکرار برای افراد تبدیل شده است.

گلخانه‌ها به دلیل برخورداری از شرایط ویژه‌، امکان پرورش انواع میوه و گل و گیاهان زینتی را در مناطق مختلف فراهم می‌آورند و همین موضوع در رابطه با احداث آن‌ها، به یک عامل مؤثر تبدیل شده است. در واقع می‌توان چنین گفت که امروزه بخش عمده‌ای از فرآیندهای کشاورزی، به واسطه ساخت گلخانه مورد اجرا قرار می‌گیرند.

وقتی پرورش‌دهندگان به مزایای گلخانه نگاه می‌کنند، صرفه‌جویی در هزینه‌های بالقوه غیرقابل انکار است. این صرفه‌جویی تا حد زیادی با کاهش چشمگیر مصرف انرژی ایجاد می‌شود که منجر به کاهش هزینه‌های ماهانه آب و برق می‌شود. از جمله مزایای گلخانه می‌توان به افزایش تولید، صرفه‌جویی در هزینه‌های کوتاه و بلند مدت، کنترل دما و رطوبت اشاره کرد. در مقایسه با کشت در فضای باز، گلخانه‌ها رویکرد پایدارتر و کارآمدتری برای رشد گیاهان ارائه می‌دهند. با مواد و طراحی مناسب، پرورش‌دهندگان می‌توانند کنترل کاملی بر محیط گلخانه خود در تمام طول سال به دست آورند.

با کمک یک متخصص گلخانه، تولیدکنندگان می‌توانند بیشترین بهره را از بودجه خود ببرند و از مزایای گلخانه نهایت استفاده را ببرند. در واقع فرد متخصص به آنها کمک می‌کند تا در نهایت ساختاری با عملکرد بالا داشته باشند که به طور خاص برای منطقه و اهداف تولید آنها طراحی شده است. به طور کلی، گلخانه‌ها روشی پایدارتر و مقرون ‌به‌ صرفه‌تر برای تولیدکنندگان به منظور دستیابی به برداشت‌های باکیفیت و حفظ عملکرد موفق در طول زمان ارائه می‌دهند.

از این رو هدف ما در ادامه این محتوا، در خصوص ارائه توضیحات بیشتر نسبت به نکات و فاکتورهای احداث گلخانه و هزینه‌های مربوط به آن خواهد بود.

اهمیت کشت گلخانه­‌ای

در خصوص هزینه احداث گلخانه، اولین و مهم‌­ترین سؤالی که مطرح می‌­شود، به اهمیت کشت گلخانه‌ای و علت ضروری بودن احداث آن، نسبت به فضای باز دلالت دارد. بدیهی است در ابتدا با آگاهی از هزینه ساخت گلخانه به این مسئله فکر کنید که کشت در فضای باز بسیار مقرون­ به ­صرفه‌­تر خواهد بود. اما همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد کشت گلخانه‌ای، ویژگی­‌ها و مزایای بیشتری را پوشش می­‌دهد که فضای باز هرگز نمی­‌تواند آن­ها را فراهم کند. دسته­‌ای از ویژگی­‌های مهم را می­‌توانید به صورت موردی در ادامه مطالعه فرمائید:

  • محافظت از گیاهان در برابر آفات و تغییرات آب و هوایی
  • امکان باغبانی و کشت در تمام فصل­‌های سال
  • افزایش تولید
  • استفاده چند منظوره و کشت انواع گیاهان و سبزیجات
  • عدم وجود خطراتی مانند حمله حیوانات به محصول
  • افزایش سود
  • صرفه‌جویی در مصرف آب
  • امکان کنترل دما و رطوبت

تمام موارد نام برده شده، تنها بخش کوچکی از اهمیت کشت گلخانه‌­ای را به خود اختصاص می‌­دهند. دلایل بسیاری وجود دارند که می‌­توانند شما را به درک بهتر بودن کشت گلخانه‌­ای برسانند. در واقع احداث گلخانه در ابتدا ممکن است هزینه‌­بر باشد، اما در ادامه شما را به سود قطعی و حداکثری می‌­رساند.

هزینه ساخت گلخانه

در مرحله بعدی، یعنی زمانی که شما به این نتیجه رسیدید که احداث گلخانه، می‌­تواند عقلانی‌­ترین و منطقی­‌ترین راهی باشد که اهداف شما را به حقیقت تبدیل کند؛ باید هزینه احداث گلخانه را برآورد کنید. محاسبه هزینه ساخت گلخانه به فاکتورهای متعددی وابسته است که با توجه به مدل و تجهیزاتی که شما مدنظرتون هست تخمین زده می­‌شود.

در همین ابتدا، خوب است مطرح شود که هزینه ساخت گلخانه یک قیمت واحد نیست و نمی‌­توان آن را به طور مستقیم بیان کرد. روشن است که هرچه گلخانه شما از تجهیزات بیشتری بهره ببرد، به همان نسبت هزینه بیشتری برای احداث صرف خواهد شد.

اما به صورت کلی می­‌توان به ارائه برخی از فاکتورهای مهم پرداخت که هزینه ساخت گلخانه به احتساب آن­ها لحاظ می­‌شود.

هزینه خرید زمین

اولین اقدامی که برای داشتن یک گلخانه باید انجام دهید، خرید زمین است. واضح است که بدون داشتن یک مکان یا زمین برای ساخت، گلخانه­‌ای هم نمی‌توانید احداث کنید.

در مورد خرید زمین، مسئله مهمی تحت عنوان متراژ مطرح می­‌شود. امروزه انواع مختلفی از گلخانه‌ها وجود دارند که می‌توان آنها را در اندازه‌های مختلف از گلخانه‌های کوچک خانگی تا سازه‌های صنعتی بزرگ که برای کشت محصولات استفاده می‌شود، یافت.

 ابعاد یا مساحت گلخانه تعیین می­‌کند که شما چه مقدار پول را باید بابت خرید زمین پرداخت کنید. بدیهی است که هزینه ساخت گلخانه ۱۰۰۰ متری از هزینه ساخت گلخانه ۵۰۰ متری بیشتر است و یا در بحث هزینه ساخت گلخانه خانگی مسلماً هزینه ساخت گلخانه ۲۰۰ متری از هزینه ساخت گلخانه ۱۰۰ متری بیشتر است. پس می‌توان گفت در شرایط یکسان هر چه مساحت گلخانه بزرگ‌تر باشد، هزینه احداث گلخانه هم افزایش می‌یابد.

البته که همه افراد باید پیش از شروع کسب و کار خود، در رابطه با شرایط و هزینه‌­ها و همچنین متراژ­های متفاوت تحقیقات لازم را انجام دهند.

به طور کلی جدا از بحث خرید زمین و قیمت بیشتری که برای متراژهای بالاتر تخمین زده می‌­شود هزینه ساخت گلخانه ۱۰۰۰ متری به نسبت هزینه ساخت گلخانه ۵۰۰ متری بالاتر است؛ چرا که مکان بزرگ­‌تر، تجهیزات و امکانات بیشتری را نیز می‌طلبد.

دریافت مجوز احداث گلخانه

هزینه ساخت گلخانه با مساحت بالا، مشمول دریافت مجوز نیز می­‌شود و فرد باید برای کسب مجوز احداث، مبلغی را پرداخت کند.

نوع گلخانه

کاملاً ملموس است که هزینه انواع گلخانه متفاوت است و این هزینه با در نظر گرفتن مساحت گلخانه، منطقه آن، سازه و عوامل دیگر تخمین زده می‌­شود. به عنوان مثال هزینه ساخت گلخانه هیدروپونیک بسیار بیشتر از انواع دیگر است و در نهایت محصولات بهتر و سود بیشتری را نیز به ارمغان خواهد آورد؛ یا اینکه به طور مثال هزینه ساخت گلخانه گاتیک از گلخانه تونلی بیشتر خواهد بود.

هزینه نوع سازه

بحث دیگری که در مورد هزینه احداث گلخانه باید مورد بررسی قرار بگیرد، به نوع سازه بستگی دارد. این شما هستید که تصمیم می­‌گیرید سازه گلخانه­‌تان از نوع چوبی (سنتی) باشد یا به وسیله لوله گالوانیزه احداث شود و یا حتی شیشه‌ای باشد. بدیهی است که هزینه سازه سنتی یا چوبی کم­تر از لوله گالوانیزه برآورد می‌­شود.

در هر صورت، در نظر داشته باشید که هرچه مساحت زمین شما بیشتر باشد، هزینه بیشتری صرف ساخت سازه مورد نظر خواهد شد.

تجهیز بودن گلخانه

انواع متفاوتی از امکانات وجود دارند که در خصوص هزینه ساخت گلخانه باید در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال سیستم تهویه، سیستم گرمایش و سرمایش، سیستم آبرسانی و از این دست موارد هستند که در دسته‌بندی تجهیزات و امکانات گلخانه قرار می‌­گیرند. هرچه این امکانات بیشتر و پیشرفته‌­تر باشند، به همان نسبت هزینه احداث گلخانه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

تخمین هزینه احداث گلخانه بر اساس متر مربع

همان‌طور که بیان شد هزینه ساخت گلخانه با افزایش متراژ آن افزایش می‌یابد. طبق محاسبات و تحقیقات انجام شده، هزینه ساخت گلخانه در انواع مختلف با تجهیزات لازم، به ازای هر متر مربع، حدوداً ۴۰۰ الی ۶۵۰ هزار تومان است که تنها برای سازه یعنی نصب و پوشش آن مطرح می‌­شود. برآورد کلی هزینه احداث گلخانه حدود یک میلیون و دویست الی ۲ میلیون تومان به ازای هر متر مربع است که به نسبت فاکتورهای متعددی قابل تغییر خواهد بود.

در نهایت لازم است ذکر کنیم هزینه احداث گلخانه (که در بالا ذکر شد) برحسب اعداد و ارقام روز (آبان ۱۴۰۲) محاسبه شده و در زمان مطالعه این مقاله امکان دارد قیمت‌ها تغییر کرده باشد. ولی می‌توان از این مقاله به عنوان یک رفرنس کلی برای قیمت‌دهی گلخانه استفاده کرد.

بر همین اساس با توجه به نوسانات قیمتی در ایران پیشنهاد می‌گردد در هر زمان که قصد ساخت سازه گلخانه را داشتید یا نیاز به دریافت قیمت‌دهی دقیق دارید با کارشناسان اگری پلاس در ارتباط باشید تا قیمت به روز را دریافت کنید.

سخن پایانی

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در صورتی که به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، سؤالات و دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان مجموعه در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی سؤالات شما عزیزان خواهند بود.

اگر قصد ساخت گلخانه را دارید و یا در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتر و جامع‌تر دارید می‌توانید دوره آموزشی نکات طلایی از مجوز تا احداث گلخانه را مشاهده فرمائید.

0 0 رای ها
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟
اشتراک در
اطلاع از
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x