گیاهان پیاز دار در ایران

گیاهانی همچون موسیر، پیاز، تره‌فرنگی، پیازچه، گل نرگس، گل لاله و… جز گیاهان پیاز دار هستند که در ایران به وفور کشت و کار می‌شوند. در نظر داشته باشید که پیاز گل‌های نامبرده جهت رویش علاوه بر زمان صحیح کاشت، نیاز به مکانی مناسب برای رشد دارند. به عنوان مثال: برای پرورش گل لاله، باید پیاز آن را در فصل زمستان در مکانی که در معرض سرمای مستقیم نباشد، قرار دهید و یا برای عمل‌آوری بهتر پیاز گل نرگس، باید یک ترکیب خاکی مناسب آماده کنید و سپس پیاز را درون آن بگذارید.

پیاز گل

در دسته‌بندی گل‌های پیاز دار می‌توان به گل سوسن، گلایول، آلاله، سنبل، لیلیوم، مریم، شیپوری و… اشاره کرد که هر یک زمان کاشت متفاوتی دارند. در این میان می‌توان گل لاله، گل سنبل، گل مریم و گل نرگس را جز پرفروش‌ترین گیاهان پیاز دار در ایران به حساب آورد.

انواع پیاز گل

با توجه به تنوع بالایی که گل‌های پیاز دار در جهان و ایران دارند، استفاده از انواع پیاز گل می‌تواند شما را به داشتن گل‌های ایده‌آل‌تان برساند. پیاز گل، در واقع نوعی غده است که حاوی مواد مخصوص رشد است و به نوعی بذر اصلی گیاه به حساب می‌آید. اصطلاح پیاز اغلب برای پوشش سایر اندام‌های ذخیره‌سازی زیرزمینی از جمله بنه‌ها، غده‌ها و ریزوم‌ها نیز استفاده می‌شود.

انواع پیاز گل

به طور کلی پیازهای گل به ۴ دسته پیازهای بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه تقسیم‌بندی می‌شوند. اگر بخواهید از پیاز گیاهان زمستانه استفاده کنید، می‌توانید شاهد رشد گل‌های‌شان در بهار باشید. 

انواع گل‌های پیاز دار

همان‌طور که اشاره شد محبوب‌ترین گل‌های پیاز دار به ترتیب سنبل، گل لاله و مریم هستند که در زیر به طور مختصر به هر کدام اشاره‌ای شده است:

گل سنبل: این گل به عنوان یک گل پیاز دار شناخته می‌شود که فصل رویش آن ابتدای بهار است. گل سنبل در رنگ‌های متفاوتی عرضه می‌شود. مجبوب‌ترین رنگ‌های آن بنفش، صورتی و سفید است. با دقت در نگهداری از پیاز این گیاه می‌توانید شاهد رویش مجدد آن برای سال آینده باشید.

گل سنبل

گل لاله: همانند سنبل این گل نیز جزء گل‌های بهاره به حساب می‌آید. تکثیر تمامی انواع گل لاله به وسیله پیاز‌های کوچکی که کنار پیاز اصلی تشکیل می‌شود، صورت می‌گیرد. این گل نیز دارای تنوع رنگی بسیار زیادی است.

گل لاله

گل مریم: اگر به دنبال یک گل سفید رنگ با عطر مطبوعی هستید، گل مریم انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. این گل پیاز دار از اواسط تابستان و اوایل پاییز مهمان شما خواهد بود.

گل مریم

نگهداری پیاز گل

 برای نگهداری انواع پیاز گل، دقت کنید حتماً این غده را در محیطی به دور از نور خورشید قرار دهید چرا که آفتاب سبب خشک شدن رطوبت درون پیاز می‌گردد. البته در نظر داشته باشید که بایستی پیاز را در محیطی قرار دهید که جریان هوا برقرار باشد.

پیاز را در محیطی قرار دهید که جریان هوا برقرار باشد.

برای انجام این کار، پیشنهاد می‌شود پیاز را در یک پاکت کاغذی نازک قرار دهید و درب آن را باز بگذارید. در مناطق گرمسیری بهتر است محیط یخچال را جهت نگهداری موقت پیاز‌ها انتخاب کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که پیاز هر گیاهی علاوه بر شرایط عمومی، نیاز به یکسری شرایط خاص برای نگهداری دارد. برای مثال شما نمی‌توانید پیاز گل زنبق دشتی را به مدت طولانی نگهداری کنید زیرا پیاز این گل بر اثر خشکی هوا از بین می‌رود.

تکثیر پیاز گل

پیاز گل در واقع یک راه برای تکثیر گیاهان شماست. برای آن که بتوانید تعداد گل‌های پیاز دار را چندین برابر افزایش دهید، بایستی پیاز اصلی را که به آن پیاز مادر نیز می‌گویند در خاک بکارید.

پیاز گل در واقع یک راه برای تکثیر گیاهان است.

پس از مدتی، خاک‌های اطراف پیاز را بردارید و پیازچه‌های کوچک چسبیده به پیاز اصلی را جدا کنید. در مرحله بعد، باید پیاز گل‌های کوچک را به صورت جداگانه و با دقت در خاک کشت کنید.

این مرحله تا بیرون آمدن اولین جوانه بسیار حیاتی است. توجه به مقدار آب‌دهی، نور، رطوبت و دیگر فاکتورهای لازم برای رشددهی متناسب با پیاز کاشته شده می‌تواند باعث نتیجه‌گیری مطلوب شود.

زمان کاشت پیاز گل

همان‌طور که در بخش‌های قبل ذکر شد، پیاز گل دارای انواع مختلفی است و هر کدام از آن‌ها در شرایط مختلفی رشد می‌کنند. اما بهترین زمان برای کاشت انواع پیاز گل‌، اوایل فصل پاییز تا اواسط فصل زمستان است.

بهترین زمان برای کاشت انواع پیاز گل‌، اوایل فصل پاییز تا اواسط فصل زمستان است.

طریقه کاشت پیاز گل

اکثر پیازهای مقاوم، از جمله لاله‌ها و نرگس‌ها، مکانی گرم و آفتابی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهند، زیرا از مناطقی با آب و هوای تابستانی خشک می‌آیند.

بیشتر پیازها را در عمق دو تا سه برابر آنها بکارید. به عنوان مثال، برای یک پیاز به ارتفاع ۵ سانتی‌متر، حفره‌ای به عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر حفر کنید و پیاز را داخل آن قرار دهید. پیازها را طوری در حفره قرار دهید که “نوک” آنها به سمت بالا باشد. آنها را حداقل دو برابر عرض خود پیاز از هم فاصله دهید.

پیازها را طوری در حفره قرار دهید که “نوک” آنها به سمت بالا باشد.

خاک را بر روی پیازها بریزید. از پا زدن روی خاک خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند به پیازها آسیب برساند. اگر زمین مرطوب باشد یا پیازها در پاییز کاشته شده باشند، آبیاری ضروری نیست. در غیر این صورت بلافاصله پس از کاشت آبیاری کنید.

قیمت پیاز گل

یکی از سؤالات متعددی که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید، این است که چه عواملی روی قیمت پیاز گل در انواع مختلف تأثیر‌گذار است؟ فاکتورهایی همچون سلامت پیاز، نوع بسته‌بندی و پکیج، نوسانات بازار و نوع پیاز گل، تأثیر به سزایی بر روی قیمت انواع پیاز گل دارند.

خرید پیاز گل

برای خرید پیاز گل مرغوب و سالم، باید پیازهای درشت و بزرگ را انتخاب کنید چرا که در مدت زمان کمتری رشد می‌کنند. علاوه بر آن از خریداری پیاز‌های ترک خورده و آسیب‌دیده شدیداً خودداری کنید چرا که احتمال پوسیدگی و به تبع عدم نتیجه در آن‌ها بیشتر است. لازم به ذکر است که سلامتی پیاز انواع گل‌ها، به رطوبت و شادابی آن بستگی دارد. 

خرید پیاز گل از محلات به صورت عمده توسط افراد به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار خوبی که این شهرستان دارد به وفور انجام می‌شود. محلات یکی از شهرهای استان مرکزی است که به هلند ایران معروف است.

فروش اینترنتی بذر و پیاز گل

علاقه به کاشت و نگهداری از گل و گیاه باعث شده نیاز به وجود مراکز فروش بذر و پیاز گیاه به صورت آنلاین احساس شود که در همین راستا فروشگاه‌های اینترنتی زیادی با هدف فروش بذر و پیاز گل باکیفیت شروع به کار کرده‌اند.

0 0 رای ها
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟
اشتراک در
اطلاع از
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x