برای دریافت مجوز ساخت گلخانه، لازم است از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، اقدام نمائید و در صورت داشتن شرایط لازم و ارائه مدارک مورد نیاز مجوز را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که احداث گلخانه بدون مجوز، شما را از مزیت‌هایی شامل آب، برق، گاز تعرفه‌دار و… محروم می‌کند و به عبارتی پس از ساخت گلخانه با هزینه‌های بالایی مواجه خواهید بود. در صورتی که مایل هستید از شرایط دریافت مجوز ساخت گلخانه اطلاع پیدا کنید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

شرایط دریافت مجوز ساخت گلخانه

گلخانه سازه‌ای سرپوشیده است که می‌توان در آن انواع گیاهان و درختان میوه‌ را پرورش داد. با توجه به اینکه در گلخانه‌ شرایط به نوعی کنترل شده است و شرایط جوی و آب و هوایی مناسبی فراهم می‌باشد، بازدهی رشد گیاهان در گلخانه‌ به مراتب بالاتر از رشد طبیعی در مزرعه (فضای باز) است، ضمن اینکه رشد انواع گیاهان در تمامی فصول سال در گلخانه امکان‌پذیر می‌باشد.

به همین دلیل این تجارت بسیار پرسود است و در طی سال‌های اخیر با استقبال خوبی مواجه بوده است. علاقه‌مندان به این کسب و کار در قدم اول باید اقدام به دریافت مجوز ساخت گلخانه نمایند.

متقاضیان مجوز ساخت گلخانه، باید برای دریافت جواز تاسیس گلخانه به جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مراجعه کنند و از این طریق اقدام نمایند.

مطابق با جدیدترین دستورالعمل‌های منتشر شده برای ساخت گلخانه، حداقل متراژ زمین برای دریافت مجوز، برابر با ۵۰۰ مترمربع می‌باشد که افراد می‌توانند حداکثر برای حدود ۶۰ درصد آن یعنی ۳۰۰ متر مجوز تأسیس گلخانه بگیرند. درصورتی که افراد تمامی مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز ساخت گلخانه را در اختیار داشته باشند، می‌توانند در طی کمتر از یک ماه مجوز تأسیس گلخانه را دریافت نمایند.

مدارک لازم جهت دریافت مجوز ساخت گلخانه

برای دریافت مجوز ساخت گلخانه، به برخی مدارک نیاز است که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  • اصل + کپی شناسنامه
  • اصل + کپی کارت ملی
  • یک قطعه عکس ۴*۳
  • کپی پایان خدمت یا معافیت برای مشمولین نظام وظیفه
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • اصل + کپی اساسنامه و تأییدیه ثبت شرکت‌ها برای اشخاص حقوقی
  • فرم تکمیل شده درخواست مجوز ساخت گلخانه
  • ارائه کپی پلان نقشه به همراه مختصات جغرافیایی از جمله نقاط UTM و…
  • مدارک نشان‌دهنده حق آب یا استعلام شرکت امور آب استان یا شهرستان (در نظر داشته باشید که اگر برای تأمین آب گلخانه، آب چاه را در نظرگرفته اید، باید علاوه بر ارائه تمامی مدارک فوق، مدارک و پروانه بهره‌برداری چاه خود را نیز ارائه دهید. ضمن اینکه باید پروانه بهره‌برداری از چاه دارای اعتبار باشد. در صورتی که برای تأمین آب گلخانه از قنات، رودخانه  … استفاده می‌شود، به تأییدیه شورای شهر روستا و یا جهاد کشاورزی شهرستان نیز نیاز می‌باشد).
  • ارائه طرح توجیهی فنی، اقتصادی و مالی (تآیید طرح توسط مشاور دارای امتیاز از سوی سازمان برنامه و بودجه و یا سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی)
  • ارائه آزمون آنالیز آب و خاک (نتیجه بررسی و آنالیز خاک برای موارد نیاز به کشت خاکی)
  • مدارک نشان‌دهنده مالکیت قانونی زمین (سند رسمی ۶ برگ یا تگ برگ یا ارائه اجاره نامه رسمی غیرقابل فسخ در مورد اراضی استیجاری)
  • ارائه فرم کارشناسی نظام‌ مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
  • ارائه تعهد محضری برای اخذ مجوز تغییر کاربری و مجوز ساخت، پیش از اقدام برای آغاز عملیات ساختمانی

مراحل صدور مجوز ساخت گلخانه

 پس از آشنایی با شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز ساخت گلخانه، در این قسمت قصد داریم به مراحل صدور این مجوز بپردازیم.

  • ابتدا متقاضی باید برای دریافت مجوز ساخت گلخانه به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مراجعه کند و درخواست کتبی خود را به همراه تمامی مدارک مورد نیاز ارائه دهد.
  • متقاضی به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای رتبه مرتبط سازمان نظام مهندسی جهت تکمیل امور کارشناسی ارجاع داده می‌شود.
  • پس از کارشناسی، فرد باید برای دریافت تأییدیه طرح توجیهی اقدام نماید.
  • پرونده متقاضی توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، جهت صدور پروانه تأسیس بررسی می‌گردد.
  • کمیته فنی صدور پروانه استان که در سازمان نظام مهندسی مستقر است، درخواست متقاضی را بررسی کرده و در نهایت نظر خود را اعلام می‌کند.
  • برای شروع عملیات ساخت گلخانه، مهندس سازه، مشاور، پیمانکار و ناظر واجدالشرایط به متقاضی معرفی می‌گردد.
  • در نهایت پس از طی مراحل فوق، مجوز ساخت گلخانه صادر می‌گردد.

پس از صدور مجوز ساخت گلخانه، به مدت دو سال دارای اعتبار می‌باشد. لازمه دریافت پروانه توسعه، این است که حداقل میزان ۸۰ درصد از طرح اجرای گلخانه صورت گرفته باشد. 

سخن پایانی

احداث و راه‌اندازی گلخانه، چنانچه توسط فردی که در این زمینه آگاهی دارد و برای اینکار برنامه ریزی قبلی را انجام داده است و سعی دارد در چهارچوب قانونی گلخانه را راه‌اندازی کند، بی شک دارای بازدهی و سود می‌باشد.

از مهم‌ترین مراحل در زمینه راه‌اندازی گلخانه، دریافت مجوز است. مجوز ساخت گلخانه با مراجعه به سازمان‌ها و مؤسسات ذیربط و همین‌طور تنظیم و ارائه مدارک مورد نیاز در این زمینه، زیرنظر برخی سازمان‌ها و کارشناسان واجد صلاحیت و با پرداخت هزینه‌های لازم، قابل دریافت است.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. سعی نمودیم با اشاره به شرایط، مدارک و مراحل دریافت مجوز ساخت گلخانه شما را راهنمایی کنیم. در صورتی که به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، سؤالات و دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان مجموعه در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی سؤالات شما عزیزان خواهند بود.

اگر قصد ساخت گلخانه را دارید و یا در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتر و جامع‌تر دارید می‌توانید دوره آموزشی نکات طلایی از مجوز تا احداث گلخانه را مشاهده فرمائید.

5 1 رای
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟
اشتراک در
اطلاع از
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایمان ردایی، چالوس
5 ماه قبل
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟ :
     

عالی

مدیر

سلام دوست عزیز. ممنون از اشتراک گذاری نظرتون

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x