طی چند سال گذشته با توجه به کاهش بارش‌های جوی، احداث و راه‌اندازی گلخانه به یک ضرورت تبدیل شده است. این کار موجب درآمدزایی و بهره‌وری خوب برای کشاورزان می‌شود، البته قبل از هر چیزی متقاضیان باید بتوانند سرمایه‌ای را جهت ساخت سازه گلخانه فراهم کنند.

به همین دلیل دولت برای حمایت از کشاورزان تسهیلاتی مانند اعطای وام احداث گلخانه را در قالب بسته‌های متنوع در نظر گرفته تا افراد واجدالشرایط از این امکانات برای توسعه کسب و کار خود بهره ببرند.

انواع وام احداث گلخانه

در حال حاضر وام احداث گلخانه به صورت‌های مختلفی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که عبارتند از:

وام جهاد کشاورزی

یکی از سیاست‌هایی که دولت برای حل بحران خشکسالی در پیش گرفته، اعطای وام ساخت گلخانه جهاد کشاورزی است. در این راستا دولت تصمیم دارد تا با اعطای تسهیلات از جانب جهاد کشاورزی کشت‌های گلخانه‌ای را رواج دهد.

وام روستایی

یکی دیگر از مجوزهایی که برای احداث گلخانه صادر می‌شود، ساخت این تجهیزات در روستاهای کشور است. به طوری‌که کشاورزان روستاهای دارای زیرساخت‌‌هایی نظیر گاز، برق و آب می‌توانند تا ۳۰۰ متر جهت راه‌اندازی گلخانه مجوز اخذ نمایند. این تسهیلات با کارمزد ۴ الی ۶ درصد و همچنین بازپرداخت بین ۶ ماه تا ۱۲ ماه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

اگر قصد راه‌اندازی گلخانه را دارید و به اطلاعات جامع‌تر در زمینه اخذ مجوز احداث گلخانه نیاز دارید می‌توانید مقاله مجوز ساخت گلخانه را مطالعه کنید.

وام بانک کشاورزی

یکی دیگر از انواع وام ساخت گلخانه، از سوی بانک کشاورزی به افراد متقاضی اعطا می‌شود. این تسهیلات به خاطر ماهیت حمایتی خود دارای بهره کم هستند و بازپرداخت آن‌ها نیز از ۱ تا ۳ سال است.

وام گلخانه با مقیاس کوچک

احداث و راه‌اندازی گلخانه‌های کوچک مقیاس که در زمین‌هایی به متراژ هزار متر مربع انجام می‌شود، از لحاظ اقتصادی توجیه خوبی دارد. لذا دولت برای این دسته از گلخانه‌ها تسهیلات قرض‌الحسنه روستایی را در نظر گرفته است. مجوز طرح وام گلخانه با مقیاس کوچک حتماً باید با نامه کمیته امداد صادر شود. از جمله ویژگی‌های تسهیلات این است که هیچ گونه محدودیتی ندارد و کلیه طرح‌های اشتغالی و توسعه‌ای را در بر می‌گیرد.

اگر قصد ساخت گلخانه را دارید و یا در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتر و جامع‌تر دارید می‌توانید دوره آموزشی نکات طلایی از مجوز تا احداث گلخانه را مشاهده فرمائید.

شرایط گرفتن وام احداث گلخانه

برای اخذ وام احداث گلخانه باید نخست شرایط و الزامات آن را فراهم کنید که یکی از مهم‌ترین این شرایط تأمین وثیقه جهت ارائه به بانک است. ناگفته نماند که پس از انجام بررسی از سوی بانک حتماً باید ضامن داشته باشید تا تسهیلات به شما تعلق بگیرد.

البته شرایط بانک‌های مختلف نیز برای اعطای تسهیلات ساخت گلخانه متفاوت است. برای مثال برخی از بانک‌ها تنها وام را در اختیار متقاضیانی قرار می‌دهند که مساحت زمین آن‌ها بالای ۲۰۰۰ متر باشد. در حالی‌که بعضی دیگر برای زمین‌های زیر ۱۰۰۰ متر هم وام ساخت گلخانه در نظر می‌گیرند.

خود فرد متقاضی نیز باید شرایط لازم را احراز کند، برای مثال ضروری است که به سن قانونی رسیده؛ در ضمن تحصیلات وی بالای دیپلم باشد. در صورتی‌که تمام این شرایط را دارید، باید با در دست داشتن مدارک و تقاضانامه خود به یکی از شعب بانک کشاورزی شهر محل زندگی‌تان مراجعه کنید و درخواست خود را اعلام نمائید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام احداث گلخانه

اگر متقاضی دریافت وام احداث گلخانه هستید، باید مدارک زیر را به طور کامل گردآوری کرده و در اختیار بانک قرار دهید:

  • مدارک شناسایی کشاورز شامل شناسنامه، کارت ملی و…
  • مدارک مربوط به وثیقه
  • مدارک محل احداث گلخانه
  • مجوزهای اخذ شده از مراجع قانونی

مراحل اخذ وام بانکی احداث گلخانه

برای دریافت وام ساخت گلخانه لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

  1. نخست باید به مدیریت جهاد کشاورزی منطقه زندگی‌تان مراجعه نمائید و نامه درخواست خود را مبنی بر احداث گلخانه به همراه شرح درخواست ارائه دهید.
  2. سپس در سامانه سیتا جهاد کشاورزی به آدرس cita.maj.ir ثبت نام کرده و کد رهگیری مربوطه را دریافت کنید.
  3. در گام بعدی باید مجدداً به اداره جهاد کشاورزی مراجعه نمائید تا طرح احداث گلخانه از سوی کارشناسان این مرکز مورد بررسی قرار گیرد.
  4. سپس طرح شما به بخش اجرایی استان ارجاع شده و فرآیند تأیید آن در سامانه توسط شهرستان انجام می‌پذیرد.
  5. طرح مربوطه از جانب معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی نیز بررسی شده و پس از آن به بخش مدیریت امور سرمایه‌گذاری فرستاده داده می‌شود.
  6. در این مرحله تمام جوانب طرح ساخت گلخانه توسط کارشناس امور سرمایه‌گذاری آنالیز می‌شود.
  7. در مرحله بعد طرح از سوی مدیر کارشناسان بررسی شده و سپس مجدداً در بخش کارگروه اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری مورد سنجش قرار می‌گیرد.
  8. پس از آن باید طرح به بانک معرفی شود.
  9. در اینجا باید به عنوان متقاضی دریافت وام احداث گلخانه به بانک مراجعه کنید و پرونده تسهیلاتی تشکیل بدهید.
  10. در آخر نیز طرح راه‌اندازی گلخانه توسط عامل در بانک مورد نظر بررسی شده و در صورت تأیید همه جوانب آن، تسهیلات در اختیار شما  قرار داده می‌شود.

تسهیلات وام گلخانه هیدروپونیک

در گلخانه هیدروپونیک کشت محصولات کشاورزی بدون نیاز به خاک انجام می‌گیرد؛ لذا راه‌اندازی این‌گونه گلخانه‌ها نیاز به هزینه به مراتب بیشتری دارد. جهت کشت و پرورش محصولات کشاورزی در گلخانه‌های هیدروپونیک تسهیلات با کارمزد پایین در حدود ۷ درصد و با فرصت تنفس ۲ ساله در نظر گرفته می‌شود. مدت بازپرداخت وام احداث گلخانه هیدروپونیک نیز ۵ ساله تعریف شده، ضمن این‌که کشاورزان هزینه‌های مربوط به تأمین انرژی گلخانه را با کمترین نرخ پرداخت می‌کنند.

میزان تسهیلات ساخت گلخانه

پس از این‌که همه مراحل لازم سپری شد و تأییدات مربوطه انجام گرفت، اداره جهاد کشاورزی وام شما را به صورت ۲۰ به ۸۰ پرداخت می‌کند. یعنی هنگامی که با سرمایه شخصی خود ۲۰ درصد از پروژه راه‌اندازی گلخانه را پیش بردید، مابقی هزینه مورد نیاز که ۸۰ درصد مبلغ وام ساخت گلخانه است، به شما تعلق می‌گیرد.

البته مبلغ وام گلخانه بسته به شرایطی مثل محل احداث گلخانه و همچنین محروم یا غیر محروم بودن منطقه متفاوت است. علاوه‌ بر آن نوع گلخانه که هیدروپونیک یا غیرهیدروپونیک باشد هم مبلغ وام را تحت تأثیر قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که این مبلغ به شکل یک‌جا پرداخت نمی‌شود، بلکه بانک هر بار بخشی از آن را طی چهار تا پنج مرحله به حساب بانکی شما واریز می‌کند. نحوه بازپرداخت هم به این صورت است که فرصتی یک‌ساله به منظور پرداخت و یک سال نیز برای تنفس مدنظر قرار داده می‌شود. بنابراین عملاً پرداخت اقساط را پس از دو سال آغاز خواهید کرد.

5 2 رای ها
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟
اشتراک در
اطلاع از
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرمان
4 ماه قبل
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟ :
     

عالی بود

مدیر
پاسخ به  آرمان

سلام دوست عزیز. ممنون از اشتراک گذاری نظرتون

ماهور
4 ماه قبل
چقدر از این مطلب رضایت داشتید؟ :
     

با سلام
کامل و جامع بود استفاده کردم از شما ممنونم

مدیر
پاسخ به  ماهور

سلام دوست عزیز. چه خوب که براتون مفید بود. ممنون از اشتراک گذاری نظرتون

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x